کد مطلب:231623 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:172

علت استلام حجرالاسود و طواف بیت
5- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در پاسخ مسائل من نوشت علت استلام حجرالاسود این است كه خداوند متعال هنگامی كه از بنی آدم عهد و پیمان گرفت آن ها را در حجرالاسود ودیعه نهاد، از این رو مردم را مكلف كرد كه در هنگام طواف حجر را استلام كنند و در هنگام استلام بگویند: «امانتی ادیتها و میثاقی تعاهدته لتشهد لی بالموافاة».

و حدیث سلمان فارسی نیز ناظر به همین معنی است كه فرمود: حجرالاسود روز قیامت می آید در حالی كه به بزرگی كوه ابوقبیس می باشد و یك زبان و دو لب نیز دارد.

6- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در پاسخ سؤالات من فرمود: علت طواف بیت این است كه خداوند متعال هنگامی كه به فرشتگان فرمود:



[ صفحه 680]



می خواهم در زمین خلیفه ای بگذارم، فرشتگان گفتند: می خواهی در زمین كسانی را بگذاری كه فساد كنند و خون بریزند، پروردگار گفته آنها را رد كرد و فرمود من می دانم آنچه را شما نمی دانید.

فرشتگان دریافتند كه آنها سخن ناروائی گفته اند از این رو پشیمان شدند و به عرش پروردگار ملتجی شدند و استغفار كردند.

خداوند متعال اراده فرمود كه در آسمان چهارم مقابل عرش خانه ای بسازد و هم چنین در آسمان دنیا نیز خانه ای بنام بیت المعمور ساخت و سپس در روی زمین نیز كعبه را بنا كرد و به آدم امر كرد تا آن خانه را طواف كند، و این سنت در میان فرزندان او تا روز قیامت باقی مانده است.



[ صفحه 681]